محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | مطالب | هفت ویژگی مشتریانی که به سراغ شما می آیند
.

مطالب

هفت ویژگی مشتریانی که به سراغ شما می آیند

هفت ویژگی مشتریانی که به سراغ شما می آیند

توسط محسن همایونی

هفت ویژگی مشتریانی که به سراغ شما می آیند

مهاتما گاندی می گوید:

مشتری مهمترین بازدید کننده در محدوده کار ماست.

او به ما وابسته نیست، ما به او وابسته هستیم.

او مزاحم کار مانیست، او هدف کار ماست.

او یک بیگانه در کار نیست، او بخشی از آن است.

عقیده شما درباره محصول تان و فعالیت های تان جالب است، ولی ربطی به خدمت به مشتری ندارد، این احساسات و برداشت آنهاست که اهمیت دارد. طبیعی است در این بین از میان خادمان متعدد در دنیای رقابتی کسانی را انتخاب می کند که از نظر او شایسته تر باشند.

جهت افزایش فروش یکی از مهم‌ترین اقدامات شناسایی ویژگی های مشتریان و انتظارات آن‌ها است. بنابراین در گام اول هر فروشنده باید  مشتریان را به خوبی بشناسد. پس از شناسایی مشتریان، فروشنده می‌تواند فروشگاه خود را جهت برآورده نمودن آن نیازها آماده نماید. در این مقاله به شناسایی اجمالی ویژگی‌های خریدار یا مشتری می‌پردازیم.

ویژگی های مشتریان امروزی

با توجه به تنوع محصولات و انتظارات پایان‌نا‌پذیر مشتریان که روز به روز بیشتر می‌گردد، نیاز است که فروشندگان هر فروشگاه صرف نظر از نوع محصولاتی که ارائه می‌کنند، از نیازها و ویژگی مشتریان اطلاع داشته باشند. اهم این ویژگی‌ها به شرح زیر است.

مشتریان تنوع طلب هستند

مشتریان هر روز به دنبال محصولات جدید با ویژگی‌های متفاوت و رو به افزایش می‌باشند و لازم است که هر فروشنده جهت جذب مشتریان محصولات متنوع و البته هم راستا با نیاز مشتریان در فروشگاه خود فراهم آورند. اصلا بعید نیست که برخی مشتریان محصولاتی را انتخاب نمایند که فروشنده یک فروشگاه به آن هیچ توجهی نکرده است و یا اینکه مشتری هر زو به دنبال یک محصول جدید باشد.

باهوش و شکارچی فرصت

مشتریان امروزی بسیار آگاه‌تر از گذشته شده‌اند و دامنه اطلاعات آنها بسیار افزایش یافته است. به خوبی می‌دانند چه می‌خواهند و چگونه باید آنها را تهیه نمایند. همچنین مشتریان به دنبال یافتن بهترین محصول و فروشگاه هستند. آنها در بازارهای مختلف جست و جو می‌کنند و مناسب‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب می‌کنند.

به دنبال کارایی و دریافت پاسخ سریع هستند

مشتری از فروشنده انتظار کارایی بالا و سرعت زیاد پاسخ‌دهی دارد. همچنین وی به دنبال دریافت محصولات مناسب است و انتظار دارند هنگام حضور در فروشگاه فروشنده به سرعت به آنها توجه کند.

فراموش نکنید که با وجود تعدد فروشگاه‌های موجود در خصوص هر محصول، مشتریان از شما انتظار سرعت عمل دارند و به همین جهت باید ابعاد فروشگاه و تعداد پرسنل موجود در آن به گونه‌ای باشد که مشتری در کمترین زمان احتیاجات خود را دریافت کند.

مشتری رقابت ایجاد می‌کند

هر فروشگاه باید ضمن در نظر گرفتن سود مناسب برای محصولات خود، قیمت و شرایط خریدی برای مشتریان فراهم نمایند که قابل رقابت با سایر فروشگاه‌ها باشد. البته فراموش نکنید شرایط رقابتی الزاما قیمت نیست و عواملی چون احترام به مشتری، تحویل درب منزل و … می‌تواند برای شما مزیت ایجاد کند.

مشتری می‌تواند وفادار شود

شاید تا ۱۰ سال قبل و با توجه به تعداد فروشگاه‌ها، مشتریان به ناچار تمامی خرید خود را از یک فروشگاه انجام می‌دادند، ولی امروزه با توجه به تعداد بالای فروشگاه‌ها در هر کوی و برزن، لازم است که فروشندگان به فراهم‌آوری محصولات، کالاها و خدمات مورد نیاز مشتریان اقدام نموده و به آنها وفادار باشند.  به مشتری و درخواست آنها احترام بگذارند و تمام تلاشی که دارند در راستای کمک به مشتری باشد.

مشتری به دنبال پاسخ است

مشتریان انتظار دارند که شما در هر زمان جوابگوی احتیاجات آنها باشید. پس زمان کاری فروشگاه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید در اکثر مواقع حضور داشته باشید. می‌توانید با اعلام ساعات کاری فروشگاه، زمان حضور خود را به مشتری اطلاع دهید.

به دنبال کسب دانش هستند

 مشتریان امروزی علاقه‌مند هستند ابتدا اطلاعات کافی در خصوص محصول مورد نیاز را کسب کرده و سپس خرید کنند. در نتیجه فروشندگانی را می‌پسندند که ابتدا به آنها مشاوره و اطلاعات در خصوص محصول بدهند و سپس خرید نمایند. مطمئن باشید اگر مشاور خوبی برای مشتری باشید او نسبت به شما وفادار میشود.

 

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.